欧州では「Steam」でのダウンロード販売が好調

――2015年の構造改革を踏まえ、2016年~2017年前半はセガゲームスにとってどんな1年でしたか?

松原健二氏(以下、松原氏): 2年前の構造改革を経て、スマートフォン向けゲームの開発・運営にフォーカスした子会社セガネットワークスという会社を、家庭用ゲーム機やパソコン(以下、PC)向けのゲームを開発していたセガが吸収合併し、2015年4月1日からセガゲームスがスタートしました。

 2016年はセガグループ全体で業績が好調で、グループがカバーするエンターテインメントコンテンツ事業セグメントで111億円の収益を上げました。例えば国内開発の家庭用ゲーム機向けゲームが海外でも評価いただいて販売数を伸ばしたり、セガネットワークスが5年前から取り組んできたタイトルがヒットしたりと、構造改革の前から積み上げてきたものが、組織変更を経て日本だけでなく海外でも結実してきた感はありますね。

――好調なタイトルを教えていただけますか?

松原氏: スマートフォンだと『オルタンシア・サーガ -蒼の騎士団-』『ぷよぷよ!!クエスト』、PCや家庭用ゲーム機のオンラインゲームでいうと『ファンタシースターオンライン2』。この3タイトルが収益の面で大きく貢献してくれています。

開発にもマーケティング思考を セガは意識改革を断行(画像)
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『オルタンシア・サーガ -蒼の騎士団-』(C)SEGA / f4samurai
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『ぷよぷよ!!クエスト』(C)SEGA
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『ファンタシースターオンライン2』(C)SEGA

――海外市場ではどうでしたか?

松原氏: 当社の場合、家庭用ゲーム機とPC向けでは売り上げと利益の半分が海外からです。そのなかでも米ValveのPC用オンライン配信プラットフォーム「Steam」でのダウンロード販売の割合が欧州では大きくなっています。

 また、弊社の子会社である英国のクリエイティブ・アッセンブリーが開発し2016年5月に発売した『Total War:WARHAMMER』は、われわれの予想を上回って大きく売り上げを伸ばしました。同じ英国のスポーツ・インタラクティブが手がけた『Football Manager』シリーズも好調で、欧州ではいいビジネスができました。

『Total War:WARHAMMER』(C)Copyright Games Workshop Limited 2016. Warhammer, the Warhammer logo, GW, Games Workshop, The Game of Fantasy Battles, the twin-tailed comet logo, and all associated logos, illustrations, images, names, creatures, races, vehicles, locations, weapons, characters, and the distinctive likeness thereof, are either R or TM, and/or c Games Workshop Limited, variably registered around the world, and used under licence. Developed by Creative Assembly and published by SEGA. Creative Assembly, the Creative Assembly logo, Total War and the Total War logo are either registered trade marks or trade marks of The Creative Assembly Limited. SEGA and the SEGA logo are either registered trademarks or trademarks of SEGA Holdings Co., Ltd. or its affiliates. All rights reserved. SEGA is registered in the U.S. Patent and Trademark Office. All other trademarks, logos and copyrights are property of their respective owners.
『Total War:WARHAMMER』(C)Copyright Games Workshop Limited 2016. Warhammer, the Warhammer logo, GW, Games Workshop, The Game of Fantasy Battles, the twin-tailed comet logo, and all associated logos, illustrations, images, names, creatures, races, vehicles, locations, weapons, characters, and the distinctive likeness thereof, are either R or TM, and/or c Games Workshop Limited, variably registered around the world, and used under licence. Developed by Creative Assembly and published by SEGA. Creative Assembly, the Creative Assembly logo, Total War and the Total War logo are either registered trade marks or trade marks of The Creative Assembly Limited. SEGA and the SEGA logo are either registered trademarks or trademarks of SEGA Holdings Co., Ltd. or its affiliates. All rights reserved. SEGA is registered in the U.S. Patent and Trademark Office. All other trademarks, logos and copyrights are property of their respective owners.
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『Football Manager 2017』(C)Sports Interactive Limited 2017. Published by SEGA Publishing Europe Limited. Developed by Sports Interactive Limited. SEGA and the SEGA logo are either registered trademarks or trademarks of SEGA Holdings Co., Ltd. or its affiliates. SEGA is registered in the U.S. Patent and Trademark Office. Football Manager, the Football Manager logo, Sports Interactive and the Sports Interactive logo are either registered trademarks or trademarks of Sports Interactive Limited. All rights reserved. All other company names, brand names and logos are property of their respective owners.
『Football Manager 2017』(C)Sports Interactive Limited 2017. Published by SEGA Publishing Europe Limited. Developed by Sports Interactive Limited. SEGA and the SEGA logo are either registered trademarks or trademarks of SEGA Holdings Co., Ltd. or its affiliates. SEGA is registered in the U.S. Patent and Trademark Office. Football Manager, the Football Manager logo, Sports Interactive and the Sports Interactive logo are either registered trademarks or trademarks of Sports Interactive Limited. All rights reserved. All other company names, brand names and logos are property of their respective owners.
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 2016年は国内でも『ペルソナ5』や『龍が如く 6 命の詩。』といったメジャーなタイトルをリリースできましたし、オンライン以外のパッケージ販売、ダウンロード販売でもいい業績を残すことができました。

――海外市場のPCタイトルはもうSteamでの販売が主流なんですね。

松原氏: 欧州では国ごとにタイトルの流通事情が違うので、PC事業にとって(国ごとの流通事情をあまり考慮しなくて済む)オンライン販売は有効だったというのはありますね。オンライン販売は、プロモーションや在庫リスクの面においてもメリットは大きなものがありますので、(Steamは)欧米のPCゲームを購入する際には最初に挙がるプラットフォームになっていますね。

■変更履歴
初出では「米Vaive」とありましたが、正しくは「米Valve」です。お詫びして修正いたします。